Blog Elements

You can display blog posts in various ways with the “Blog Post” element/shortcode. You can see one example here and even more at the blog main menu item of this demo.

ÖÇED Başkanı Parin Yakupyan: “İlk tanı aldığımız günden bu yana yıllar geçti. Zaman aktı. Çocuklarımız büyüdü. Durmaksızın çalıştık. Otizmle, toplumla mücadelemiz hiç bitmedi. Bizler beklediğimiz haklara bir türlü kavuşamadık…”

Bu yazıyı yazarken her ne kadar kendi yaşamımdan kesitlere yer versem de biliyorum ki, benim gibi binlerce aile var. Aynı yollardan geçen, aynı sorunları yaşayan, aynı kaygıları taşıyan… Biz farklı bedenlerde, farklı mekanlarda yaşayan ama aynı duyguları taşıyan insanlarız.

Çocuğunuz küçükken, tanı aldığınız ilk zamanlar, hedefiniz onu kendi akranlarına yetiştirme çabanızdır. O dönemlerde umudunuz çok yüksektir. Çeşitli eğitimler aldırmaya çalışırsınız, akranlarıyla vakit geçirebileceği alanlara götürürsünüz, birlikte eğitim alacakları eğitim kurumları bulmaya çalışırsınız.

Takvim yaprakları ilerler, okul öncesi dönemden ilkokula geçersiniz. Yazarken kolay ama yaşarken gerçekten zor bir dönemdir. Belki de o güne kadar yaşadıklarınızın en zoru ve en kaygılısıdır. Çocuğunuzun yıllar içindeki gelişimine, kazanımlarına ve becerilerine bakarak kaynaştırma eğitimine yönlendirileceğinize neredeyse kesin gözüyle bakarsınız. Siz böyle düşünürken, hatta MEB’e bağlı Rehberlik ve Araştırma Merkezi de bu yönlendirmeyi yaparken, umutla başladığınız ilkokulunuzdaki öğretmen ya da okul yönetimi “çocuğunuz buraya uygun değil” diyebilir. Sizi özel eğitim sınıfına veya okuluna yönlendirmek için ısrarcı davranabilir.

Mücadele, mücadele, mücadele… Bir bakmışsınız ki, ilkokul bitmiş, ortaokulun yolu gözükmüştür.

“Takvim yaprakları ilerler, okul öncesi dönemden ilkokula geçersiniz. Yazarken kolay ama yaşarken gerçekten zor bir dönemdir.”

Ortaokulda öğretmen sayıları artmış, kendinizi kabul ettirmeniz gereken kişi sayısı fazlalaşmıştır. Her şey değişmiştir, mücadeleniz değişmemiştir. Bu sırada, sizi ergenliğin ilk adımları ve yolun sonunda bir de sınav beklemektedir. Hormonlar değişir, çocuğunuz olağan süreçte gelişen bedeniyle ve tüm gelişimsel farklılığıyla dünyaya adapte olmaya çalışır.

Lise dönemine gelince, çok az sayıda çocuğumuz kaynaştırmaya ulaşır. Bir kısmı uygulama okullarına gider. Bir kısmı ise evine döner. Üniversiteye gidenler ise zaten sayıca çok azdır ve bitirdiklerinde muhtemelen bir habere konu olurlar. Fakat üniversite mezuniyeti sonrasında iş bulamayıp, onca emeğin sonrasında evde dört duvar arasında yaşamlarına devam etmeleri ise haber olmaz.

Çocuğunuzla birlikte yaşadığınız hayat koşturmacasında ve eğitim maratonunda büyümeyi genellikle lise sürecinin sonunda fark edersiniz. O zaman boşluğun farkına varırsınız. Çünkü bu döneme kadar yapabileceğiniz aktivite sayısı fazladır. Yetişkinlik döneminde, ülkemizde yapabileceğiniz etkinlik sayısı ne yazık ki azdır ve olanlar da maddi imkanlarınıza bağlıdır. Çocuğunuza lise sonrası bir aktivite veya bir iş düzeni kuramadıysanız çocuğunuz o güne kadar ciddi emeklerle geldiği durumdan gerilemeye başlar. Evde kalmak, aktivitesiz kalmak çocuklarımıza iyi gelmez ve geriletir.

Tüm bu süreçte, çocuğunuzun neler başardığına birebir şahit olarak, yine de yapacak bir şey bulamamak elinizi kolunuzu bağlar. Sizin desteğiniz ve yıllar boyu süren özel eğitim sayesinde, sosyal becerileri gelişse de, yaşıtlarıyla daha sağlıklı ilişkiler kurabilse de, iletişim becerileri güçlense de, kendini ifade etme ve anlama yetenekleri artsa da sonuç ortadadır. Günlük aktivitelerde daha bağımsız hale gelen çocuğunuza potansiyelini gerçekleştirme fırsatı sunulmaz.

GELELİM ACI GERÇEKLERİMİZE…

  • Kaçıncı baskı olacak bilmiyorum ama ailelerimizin zihninden “benden sonra çocuğuma ne olacak?” sorusunun cevabını hala toplum olarak veremedik.
  • Korumalı iş yeri sayılarımızı arttıramadık.
  • Çocuklarımızın pek çoğuna mesleki bir beceri kazandıramadık.
  • Yetişkinlikte vakit geçirebilecekleri atölyeler açamadık.
  • Spor faaliyetleri yapabilecekleri alanları çoğaltamadık.
  • Bakım merkezleri sayımızı arttıramadık. Belirli bir standarda ve kaliteye bağlayamadık.
  • Kısa süreli bakım verecek merkezleri/mola evlerini yaygınlaştıramadık.
  • Yarının büyükleri olacak, bugünün çocuklarının özel eğitim seans sayısını çoğaltamadık. Hatta geçmiş yıllara göre eğitimin kalitesinin düşmesine engel olamadık.
  • Otizm eylem planını hayata geçiremedik.
  • Ailelerimize huzurlu bir yarın sunamadık.
  • Ailelerimizi rapor çilesinden kurtaramadık.
  • Çocuklarımız için düzenli bir tıbbi ve psikolojik takip sağlayamadık.
  • Acil otizm psikiyatri hastaneleri açamadık.
  • Toplumun bakış açısını gerektiği kadar değiştiremedik.
  • Özel gereksinimli bireylere dair farkındalığa sahip, kaynaşmış bir toplum olamadık.
  • Biz, otizmli birey aileleri birleşemedik.
  • Çocuklarımızın yarınlarını aileler olarak birlikte inşa edemedik.
  • İyi bir özel eğitimi ülkemizin her noktasına ulaştıramadık…

Daha sayılacak o kadar çok şey var ki… Özel gereksinimli bir çocuğun ebeveyniyseniz, yaşadıkça yaralanıyorsunuz ve o yaralarınız, neredeyse hiç kapanmıyor. Sadece zaman geçtikçe yaralarınızı düşünmeyi bırakıyorsunuz.

“Mücadele etmekten ve umudumuzu korumaktan hiç vazgeçmedik. Hala her platformda, çocuklarımız için konuşmaya, koşturmaya devam ediyoruz.”

Çocuklarımız büyüdü, çocuklarımız ile birlikte bizler de büyüdük. Düştük, kalktık, bekledik, mücadele ettik, ümit ettik… Mücadele etmekten ve umudumuzu korumaktan hiç vazgeçmedik. Hala her platformda, çocuklarımız için konuşmaya, koşturmaya devam ediyoruz. Bu yollarda geçirdiğim yıllarda fark ettiğim hususlardan biri de, birlik olup sesimizi gür çıkaramamaktı. Biz kendi davamızın takipçisi, savunucusu olmazsak, kimse bize yarınları altın bir tepsi içinde sunmayacak. Bugün edinilmiş haklar dünün mücadelesinin kazanımları idi. Bakın, bugün yasalarla sahip olduğumuz hakları kullanmak isterken bile engellerle karşılaşıyoruz. Eğer sesimiz çıkmıyorsa, bize bu hakları da kullandırmamaya çalışıyorlar. Çocuklarımızın geleceği, kişilere göre değişmemeli. İhtiyaçlarının karşılanması doğrultusunda güvence altına alınmalı, bunlar için acil eylem planları yapılmalı ve hayata geçirilmeli.

Bugün biz büyüdük, yarın sizler büyüyeceksiniz. Zaman dediğiniz kavram göz açıp kapamışçasına geçecek. Birlik olmazsak, bir olamazsak yarınlar istemesek de uzak kalacak…

Birliğimizin sağlandığı, çocuklarımızın hak ettikleri haklarına kavuştuğu yarınlarda görüşmek ümidi ile…

 

FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULU İLE GÖLGE ÖĞRETİCİLİK PROGRAMINI KONUŞTUK

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Meslek Yüksekokulu’ndan Engelliler İçin Gölge Öğreticilik Bölümü akademisyenleri ile buluştuk. Davetleri üzerine katıldığımız ZOOM toplantısında, alanın farklı kesimleri yürütülen…

Nitelikli Özel Eğitimin Neresindeyiz?

ÖÇED Başkanı Parin Yakupyan: “Bir markanın ya da oluşumun kaliteli ve köklü olduğunu ispat adına ülkemizde sıklıkla kelimenin başına ‘hakiki, yeni, meşhur, tarihi…’ ifadeleri eklenir," diyor. Peki, yaygın kullanılan…

Bilgi Üniversitesi’nde Dünya Engelliler Günü Etkinliklerine Katıldık

3 Aralık Dünya Engelliler Farkındalık Günü’nden hareketle İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde buluştuk ve aramızda “engel” yok dedik. Üniversitenin Santralistanbul Kampüsü’nde özel gereksinimli bireyler, Doğa Koleji ve…

Otizmli Bireylerin İhtiyaçlarını Ankara’da Anlattık

Otizm Dernekleri Federasyonu Başkanı Sayın Ergin Güngör ve Engelli Bakım Rehabilitasyon ve İletişim uzmanı Sayın Adem Kuyumcu ve ÖÇED Başkanı Parin Yakupyan ile birlikte CHP Genel Başkan Yardımcısı Ankara Milletvekili Sayın…

Özel Eğitim Farkındalık Seminerleri

Sancaktepe Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nin 6 Eylül 2023 tarihinde düzenlediği Özel Eğitim Farkındalık Seminerlerine ÖÇED Başkanı ve Algı Özel Eğitim Kurumları Yöneticisi Parin YAKUPYAN da konuşmacı olarak katıldı. Doç…

I. Özel Eğitim Zirvesi’ne Katıldık

Şişli Rehberlik ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen I. Özel Eğitim Zirvesi’ne katıldık. Şişli İlçe Milli Eğitim Müdürü Sevgi YÜCEL, Şişli Rehberlik ve Araştırma Merkezi Recep Ali USTA ve özel gereksinimli…