Latest News
Everything thats going on at Enfold is collected here
Hey there! We are Enfold and we make really beautiful and amazing stuff.
This can be used to describe what you do, how you do it, & who you do it for.
Otizm Konfederasyonu Kuruluyor
EtkinliklerOtizm Dernekleri Federasyonu’nun (ODFED) olağan genel kurul toplantısında açılış konuşmasını yapan Federasyon Başkanı Ergin Güngör, Otizm Konfederasyonu’nun kurulacağını bildirdi.
ÖÇED’in de üyesi olduğu Otizm Dernekleri Federasyonu’nun (ODFED) 5. Olağan Genel Kurulu 14 Ekim’de Erenköy Kız Lisesi konferans salonunda gerçekleşti.
ÖÇED delegeleri Başkan Parin Yakupyan ile yönetim kurulu üyeleri Filiz Kuran ve Rana Zeynep Çömlekçi’nin de katıldığı toplantıda yeni dönem yönetim oylama ile belirlendi.
Federasyon Başkanı Ergin Güngör açılış konuşmasında Otizm Konfederasyonu’nun kurulacağını bildirdi. Anadolu Otizm Federasyonu başkanı Canan Cihan, Otizm Eğitim ve Araştırma Federasyonu Başkan Yardımcısı Aylin Sezgin, Otizm Federasyonu Başkanı Veysel Şahin, Anadolu Otizm Vakfı Başkanı Nüvit Uyar, Asperder Başkanı Mesut Başar, Danışman Adem Kuyumcu konuşmalarında konfederasyonun öneminden bahsettiler.
Down Sendromu, Otizm ve Diğer Gelişim Bozukluklarının Yaygınlığının Tespiti ile İlgili Bireylerin ve Ailelerinin Sorunlarının Çözümü İçin Alınması Gereken Tedbirlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu Başkanı ve otizmli bir çocuğu bulunan Antalya Millet Vekili Kemal Çelik de katılımcıları duygulandıran bir konuşma yaptı.
Tüzük Değişikliği
Federasyon delegelerinin katıldığı toplantıda bazı tüzük değişikliklerinin yanı sıra, yeni dönem yönetim kurulu, denetim kurulu ve konfederasyon delegelerinin seçimi yapıldı.
Yönetim kuruluna Ergin Güngör, Parin Yakupyan, Tolga Gökçe, Nihal Iğdır, Ufuk Hasdemir asil üyeler olarak seçildi. Mesut Başar, Ramazan Bal, Hülya Arıcan, Yeşim Zorlu ve Mustafa Kaplan da yedek üye olarak seçildi. Federasyonun yeni dönem denetim kuruluna Candan Var, Nuri Aydın ve Berna Şengün seçildi.
“Ancak Birlikte Başarabiliriz”
“Ancak Birlikte Başarabiliriz” mottosuyla federasyonların bir araya geldiği Türkiye’nin ilk ve tek Otizm Konfederasyonu’nun kuruluşu, Türkiye’de otizm alanında önemli bir dönüm noktası niteliğinde. Otizmli bireyler ve ailelerinin haklarını savunmak, farkındalık yaratmak ve otizm alanındaki çalışmaları desteklemek amacıyla kurulan konfederasyon, Türkiye’nin dört bir yanındaki otizm derneklerinin ortak çatı altında buluşturmayı hedefliyor.
Otizm alanındaki politikaların belirlenmesinde ve uygulanmasında önemli bir rol oynamayı amaçlayan konfederasyon otizmli bireylerin eğitim, sağlık, istihdam ve sosyal hayata katılımı gibi konularda çalışmalar yürütecek.
Otizm Konfederasyonu’nun Başlıca Amaçları Neler?
Konfederasyon Logosu
ÖÇED Dernek üyelerinden otizmli birey Garen Yakupyan’ın tasarladığı Otizm Federasyonu logosu kendi içinde katmanlı anlamlar barındırıyor.
Logonun en arkasındaki kırmızı çizgi güneşin doğuşunu temsil ederken, otizm kelimesinin altındaki şemsiye şeklindeki puzzle da otizmin farklı özelliklerde bireylerden oluştuğunu ifade ediyor ve bir el formu ile birleştiriciliğe vurgu yapıyor. El, başka el ile birleşebilir, birlikte hareket edebilir ve güçlenebilir anlamına da dikkat çekiyor. Birleştiriciliğin bir şemsiye olabileceğini gösteriyor. Altındaki daire hamile bir annenin karnını tasvir ediyor. Doğmuş olan ya da henüz doğmamış tüm otizmli bireylerin süreçlerine önemli bir katkı sunmayı hedefleyen Otizm Konferadasyonu’nun logosu herkesin anlam çıkarabileceği ögeleri bünyesinde barındırıyor.
Empatiyi Büyüt Otizm’23 Zirvesi
EtkinliklerGüzel Günler Ajandası Ekibi, MEF Üniversitesi ve Özel Çocuklar Eğitim Derneği (ÖÇED) işbirliğiyle düzenlenen Empatiyi Büyüt Otizm’23 Zirvesi, 11 Kasım’da Boğaziçi Kültür Merkezi’nde gerçekleşerek büyük bir başarıya imza attı!
Zirve, otizmli birey aileleri, farklı alanlarda çalışma hedefinde olan öğrenciler, akademisyenler ve bilim insanlarını buluşturarak geniş bir katılım sağladı. Otizmli bireylerin yaşam koşullarını iyileştirmeye yönelik çabalarımıza destek veren konuşmacılarımız, zirvemizi zenginleştirdi ve katılımcılara değerli bilgiler sunarak aydınlatıcı bir etki bıraktılar.
Doç. Dr. Mehmet Emrah Cangi “Otizmde Dil ve Konuşma Terapisi Uygulamaları”, Doç. Dr. Zeynep Bahadır “Otizm Spektrum Bozukluğunda Ergoterapi Yaklaşımları”, ÖÇED Başkanı Parin Yakupyan “Otizmli Birey Annesi Olmak: Yolculuk ve Deneyimler”, Ass. Prof. Dr. Melike Acar Nörotipik Bakış Açısından Otizmli Öğrencilerin Kapsanmasına Yönelik Değerlendirmeler”, Profesör Mehmet Barış Korkmaz “Otizm Ve Zihin Kuramı”, Kurul Onaylı Davranış Analisti Başak Topçuoğlu “Otizm Spektrum: Tanıdan Özel Eğitime Uzanan Yol”, Prof. Dr. M. Kayhan Bahalı “Otizmde Çocuk Psikiyatristinin Takibinin Önemi” konularında sunumlarını gerçekleştirdiler.
Dinleyiciler, her konuşmacının sunumundan sonra tanınan serbest zamanda, akıllarına takılanları ve merak ettiklerini sorma fırsatı da buldular. Bu zaman diliminde yapılan fikir alış verişi, hem öğrencileri hem de aileleri bilgilendirici oldu.
Zirvenin başarılı geçmesinde katkı sağlayan Güzel Günler Ajandası ekibi, sahne arkasında önemli bir rol oynadı. Genç ve pozitif enerjileri, çalışkanlıkları ve yetenekleriyle etkinliğe canlılık katan ekip, zirve ruhunu katılımcılara başarıyla yaşattı.
Otizm Zirvesi, empatiyi büyüterek toplumda farkındalık yaratma yolunda önemli bir adım attı. Katılımcılar arasındaki etkileşim, bilgi paylaşımı ve dayanışma, otizm konusundaki çabaların daha da güçlenmesine vesile oldu. Bu anlamlı etkinlik, otizmle ilgili farkındalığın artmasına katkıda bulunarak, toplumda daha fazla anlayış ve destek oluşturmayı hedeflemekte.
Seminerde otizmli birey annesi olma konusunu anlatan Parin Yakupyan: “Şimdi Hep Beraber Düşünme Zamanı! Akademisyenler, eğitimciler, doktorlar, bürokratlar, siyasiler, öğrenciler, aileler, STK’lar hep birlikte düşünmeliyiz, özel gereksinimli bireylerimiz toplum içerisinde nasıl daha iyi yaşar? Ailelerimize benden sonra ne olacak sorusunun yanıtını nasıl verebiliriz?” sözlerinin ardından dinleyicileri zirve sonrasında da bu soruların yanıtını düşünmeye çağırdı.
ÖZEL EĞİTİM VE REHABİLİTASYON MERKEZLERİ SÜREÇ DEĞERLENDİRME VE GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI
Etkinliklerİstanbul Ticaret Odası, İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliğiyle Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri Süreç Değerlendirme ve Geliştirme Çalıştayı düzenledi.
İTO Yönetim Kurulu Üyesi Murat Hazıroğlu başkanlığında, İstanbul Vali Yardımcısı Mustafa Kaya, İl Milli Eğitim Müdürü Doç. Dr. Murat Mücahit Yentür, Özel Eğitim Konfederasyonu Genel Başkanı Yunus Kılıç ve Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Devrim Tarakçı’nın katılımıyla gerçekleşen çalıştayda, ilgili kurum, akademisyen ve sektör temsilcileri de hazır bulundu.
Rehabilitasyon, okul ve RAM merkezlerinin işleyişi ile ilgili tüm süreçlerin ele alındığı ve yaşanan sorunların paylaşıldığı, çözüm arandığı toplantıda, ilgili merkezlerin öğretim süreçleri, mevzuat, personel ve ailelerin ihtiyaçları konularında fikir ve değerlendirmeler görüşüldü.
Çalıştayda emeği geçenlere teşekkür eder, çalışmaların ve alınan kararların kağıt üzerinde kalmamasını hayata geçmesini temenni ederiz.
MALTEPE ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BULUŞTUK
Etkinlikler3 Aralık Dünya Engelliler Günü üzerine konuşmak için Maltepe Üniversitesi öğrencileri ile buluştuk. Maltepe Üniversitesi Özel Eğitim Öğretmenliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Atilla Cavkaytar’ın “Dünya Engellilik Raporu” ile başlayan etkinlik ÖÇED Başkanı Parin Yakupyan’ın “Özel Gereksinimli Bireyler, Çalışmalar, Sorunlar ve Çözüm Önerileri” sunumu ile devam etti. ABA Program Koordinatörü Psikolog, Aile Danışmanı Elif Sanal Çalık’ın “Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitimde karşılaştıkları Sorunlar” üzerine bilgi verdiği buluşma öğrencilerden de yoğun ilgi gördü.
Maltepe Üniversitesi öğrencilerinin yoğun katılım gösterdiği seminer, konuşmalar sonrasında soru/cevap kısmında etkileşimli devam etti.
Seminer sonrasında Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Hasan Ceylan ile bir araya geldiğimiz görüşmede, eğitim fakültesi hocalarımız ile özel eğitim alanındaki sorunları, yeni yaklaşımları, öğrencileri ve velilerin gereksinimleri üzerine fikir alışverişinde bulunduk.
Anne Gözüyle Tanı Sürecine Bakış
VideolarÖÇED Başkanı Parin Yakupyan, özel gereksinimli çocuk annesi Haber Spikeri Sonay Dikkaya ile canlı yayında buluşuyor. Oğlu 600 gr ağırlıkla prematüre doğan ve daha sonra uzun bir tanı süreci yaşayan Sonay Dikkaya ile yaşadıklarını konuştuk.
KAPSAYICI OKUL
Yazılar“Okul… Tipik gelişim gösteren aileler için heyecan, mutluluk ve sevinç ifade ederken, özel gereksinimli birey aileleri için genellikle kaygı, endişe ve korku ifade ediyor. Peki, aynı mekân ve aynı husus neden iki grupta farklı duygular uyandırıyor? Hadi bunun üzerine sizlerle biraz beyin jimnastiği yapalım,” diyen ÖÇED Başkanı Parin YAKUPYAN yazdı.
Farklı gelişim gösteren bireylere karşı ne yazık ki, toplumsal bir önyargımız var. Bu durumu sokakta da, parkta da, alışveriş merkezlerinde de, toplu taşımada da ve ne yazık ki geleceği şekillendiren eğitim kurumlarında da görmek mümkün. Bu satırları kaleme alırken, daha dün toplumsal açıdan infial oluşturan bir görüntü gözümün önüne geliyor… Bir lisede özel gereksinimli arkadaşlarına kelimelerin kifayetsiz kalacağı, boğazımızda düğüm oluşturan, yüreğimizi zerrelere ayıran bir şekilde muamele eden gençler… Fırsat eşitliğinin olması gereken yerde ayrıştırmanın en çarpıcı halini görüyoruz. Kaynaştırıp birleştireceğimiz alanlarda uzaklaştırmanın ve yok sayılmanın en yoğun halini yaşıyoruz.
Peki, normalde “Okulların Kapsayıcı Olması” nasıl sağlanmalı? Adından da anlaşılacağı üzere tüm bireysel farklılıkları kucaklayarak başarıya ulaşacağına inanan, ortak bir anlayışa sahip, demokratik, kişisel haklara önem veren, eşitliği ön planda tutan bir yapıya sahip olmalıdır. Farklılıkları zenginlik olarak görmeli, farklılıklardan edineceği kazanımlarla kendini geliştirmelidir. Eğitim içeriği farklılıklara göre düzenlenmeli, hiçbir birey geride bırakılmamalı, bireyden hazırbulunuşluk düzeyinin çok üstünde beceriler beklenmemelidir. Başta yöneticileri ve eğitimcileri olmak üzere, okulu canlı kılan tüm unsurlar görevliler, öğrenciler, veliler bireysel farklılıklara saygı duyarak, kaynaştırma/bütünleştirme yolunu seçerek bir okul kültürü oluşturmalılardır. Bireyler gelişimsel açıdan bir bütün olarak görülmeli, her gelişim alanı desteklenmelidir. Elbette devletimiz veya özel eğitim kurumları tarafından, alt yapısı yeterli olmayan okullara, özel eğitimci ve hizmet içi eğitim desteği de mutlaka verilmelidir.
Kapsayıcı okulun özelliklerini okuyunca ve yaşadığımız sorunlarla karşılaştırınca bize çok ütopik bir kavrammış gibi geliyor. Aslında olması, yapılması gereken her şeyi biz hayal olarak görüyoruz ya da biz hayale sevk edilmek zorunda bırakılıyoruz.
Yıllardır söylediğimiz ve istediğimiz şeyler, kapsayıcı okul ile eğitimi de tanımında barındırıyor. Farklılıklara saygı, empati, bütünsel gelişim anlayışı, bireysel farklılıkların dikkate alınması… Sahiden gerçekleştirilmesi zor insani eylemler mi bunlar? İnsan olmanın gereği değil mi birçoğu? Sosyal varlık olmanın gereği değil mi? Toplumsal açıdan bir arada yaşamanın kurallarından değil mi? Bir tek ben mi bu şekilde düşünüyorum, yoksa bu yazıyı okuyanlar da aynı fikirde mi? Kapsayıcı olmak sadece telekomünikasyon firmalarına ve reklam sloganlarına ait bir kavram olarak mı kalacak?
Kaynaştırma, birleştirme, bütünleştirme, kapsayıcılık, farklılıklara saygı ve destek olmadığı sürece, zaman bizim çocuklarımızın, özel gereksinimli bireylerin hep aleyhine işleyecek…
Farklılıklarla kazanacağımızı, farklılıklarla anlam bulacağımızı, farklılıklar sayesinde gelişeceğimizi idrak edemedikten sonra çok uzun yollar alamayacağız. Fatih’in gemileri karadan yürütmesi, Edison’un ampulü buluşu, Hezarfen Ahmet’in Galata Kulesi’nden uçuşu… Tarihte birçok öncülük, birçok yenilik, birçok buluş hep farklı düşünenler ve hayata farklı bakanlar sayesinde oldu.
Bugün kapsayıcı okulların ve kapsayıcı eğitim örneklerinin sayısının arttırılması gerekiyor. Biz eğitimde ne kadar kapsayıcı ve kucaklayıcı olursak, bu eğitim ve okul kültürünü almış bireyler de yarınları bu bakış açısı ile şekillendireceklerdir.
Bencillikten uzak, bireysel farklılıkların desteklendiği, kimsenin geride kalmadığı yarınlarda buluşmak ümidi ile…