Latest News
Everything thats going on at Enfold is collected here
Hey there! We are Enfold and we make really beautiful and amazing stuff.
This can be used to describe what you do, how you do it, & who you do it for.
Özel Gereksinimli Çocukların Geleceği Belirsiz
Haberler, RöportajlarÖÇED Başkanı Parin Yakupyan otizmli çocukların yaşadığı sorunları AGOS gazetesinden İşhan Erdinç ile konuştu. Dünyada ve ülkede artan yoksulluk nedeniyle eğitimin ikinci plana atılmasına dikkat çekti.
Parin Yakupyan: “Artan fiyatlar neticesinde insanlar öncelikle en temel ihtiyaçlarına yöneliyorlar. Eğitim ikinci planda kalıyor. Ya da özel gereksinimli çocuğunun eğitimi için tipik gelişim gösteren kardeşinin eğitimin masraflarından kesmeye başlıyorlar. Sonuç olarak çocuklarımız yaşanan ekonomik krizden doğrudan veya dolaylı olarak etkileniyorlar,” dedi.
Kurumlarda kapalı devre kamera olması gerektiğini de belirten Yakupyan “Özel eğitim merkezlerinde ve okullarda kamera yasak. KVKK açısından kameralar yasaklandı. Ama bizim çocuklarımızın pek çoğunda ifade edici dil yetersiz olduğundan yaşadıkları olumsuzlukları aktaramıyorlar. O sebeple ‘bizim yakada kamera şart’ diyoruz. Çünkü aileler ciddi şiddet kuşkuları yaşıyorlar ama kanıtlayamıyorlar. Korkularına, kaygılarına bir kalem daha ekleniyor,” diyerek sözlerine devam etti.
AGOS- ‘HEPİMİZİN SORUMLULUK ALMASI GEREKEN BİR DÖNEMDEYİZ’
HaberlerÖzel Çocuklar Eğitim Derneği (ÖÇED) Başkanı ve Algı ABA Terapi ve Çocuk Gelişim Merkezi Kurucu Ortağı Parin Yakupyan da depremin özel gereksinimli çocuklara etkisini Agos’a değerlendirdi.
Özel gereksinimli çocukları deprem nasıl etkiledi? Genel durumları hakkında bilgi verir misiniz?
Bu deprem 12 şehri etkilemiş gibi gözükse de, aslında bütün ülkeyi etkiledi. Şehirlerinde kalanlar, farklı şehirlere göç etmek zorunda kalanlar… Bu süreçte normal gelişim-özel gelişim ayrımı olmaksızın yüzbinlerce insanın düzeni bozuldu. Fakat özel gereksinimli bireylerin yaşanan bu durumu tolere etmesi, diğer insanlara göre farklı oluyor.
Depremin olduğu dönemden beri belki gündemde olan konuların başında barınma problemi geliyordu. Özel gereksinimli bireyler arasında bu durumdan en çok etkilenenler otizm tanılılar oldu. Yıkık evine girmek isteyen çocuklarımız vardı. Toplu kalınan konteynerlerde ya da çadırlarda davranış problemi gösterdiği için, olduğu ortamlardan kovulan ve sokaklarda kalan ailelerimiz oldu. Bu süreçte, farkındalık konusunda ne kadar geri olduğumuzu bir kez daha anladık aslında. Büyük afetlerde otizmli bireylerin toplu halde birlikte kalabilecekleri mekânlara ihtiyaç olduğunu yine bu süreçte öğrendik. Rutinleri olan oyuncakları, tabletleri, eşyaları enkaz altında kaldığı veya kırıldığı için davranış problemi sergileyen otizmli çocuklar var. Pekiştirici olan gıdalara ulaşamadığı için davranış problemleri çıkaran çocuklar oldu. Genel anlamda bakıldığında rutinleri tamamen bozulduğu için davranış problemleri artık müdahale edilemez hale geldi.
Bu süreçte beslenme konusunda tarafımıza ulaşan yüzlerce istek oldu. Bunun yanı sıra, giyim konusu da aynı şekilde. Aslına bakılırsa insanların özel-normal ayrımı olmaksızın temel insani ihtiyaçlar konusunda genel destek talepleri oldu. Önce bunlar giderilmeliydi ki diğer hususlar da gündeme alınabilsin.
Biliyorsunuz ki özel gereksinimli bireyler için özel eğitim temel bir ihtiyaç. Depremde bölgede bulunan birçok özel eğitim kurumu ya yıkıldı ya da kullanılmaz hale geldi. Eğitimciler arasında vefat edenler oldu; yaralananlar, şehirleri bırakanlar oldu. İnsanlar yaşamlarını bırakıp yanlarına hiçbir şey alamadan şehir değiştirmek zorunda kaldı. Temel ihtiyaçlar kısmen giderildikten sonra eğitim konusu gündeme gelmeye başladı. Okullar ve özel eğitim merkezleri hâlâ kapalı. Online eğitim de herkes için verimli olamıyor. İnsanlar kendi aralarında örgütlenerek çözüm üretme gayretine girdiler. Depremden etkilenen şehirlerde eğitime devam etmek isteyenlerin de eğitimci, materyal eksiklikleri oldu. Bunların temini için gayret gösterdik, insanlar da çaba gösterdi ve gösteriyor. Eğitim için şehir değiştiren aileler içinse kurumlar seferber olmaya gayret ettiler, ücretsiz eğitim vermeye çalıştılar. Maliyetli eğitim türlerinde ise insanlar sponsor arayışına girdiler. Bunun öncesinde bu ailelerin barınma, eşya, giyim, gıda ihtiyaçları karşılanmaya çalışıldı.
Özel gereksinimli bireylerin kullandığı ilaçların temini konusunda zorlanan aileler oldu. Biz, dernek olarak, bize ulaşan her türlü ihtiyaca çözüm üretmeye çalıştık. Hâlâ da çalışıyoruz.
Toplumsal duyarlılıkla, elimizden gelen desteği kendilerine sunmak adına üzerimize düşen vazifeleri yapmaya çalışıyoruz. Bireylerin ve ailelerin kısa süre içerisinde normal hayat akışına dönmeleri ne yazık ki beklenmiyor. İnsanların kayıpları, travmaları, acıları mevcut. Ailelerin psikolojileri de onarılması gereken unsurların başında geliyor. Ebeveynler sağlıklı bir ruh haline sahip olacak ki çocuklarına fayda sağlayabilsinler. Ülke olarak hepimizin sorumluluk alması gereken bir dönemdeyiz. Yaralarımızı sarmak için birlikte mücadele etmeliyiz.
Sizin eğitim kurumunuza deprem bölgelerinden gelen otizm tanılı bireyler var mı? Aileler deprem sonrası nasıl mücadele ediyor?
Evet, deprem bölgesinden aileler geldi. Bu ailelerimize, çocuklarının eğitim ihtiyaçlarını belirledikten sonra destek olmaya gayret ediyoruz. Gelen ailelerimizden gördüğümüz, kendilerini unutup çocuklarının geleceklerine odaklandıkları yönünde. Düzenleri tamamen bozulmuş durumda. Akrabalarının yanında ikamet eden de var, otelde kalan da. Onlar da burada geçici olarak kaldıklarının farkındalar. Fakat kaldıkları süre boyunca çocuklarının eğitimden uzak kalmasını istemiyorlar. Biz de bu düşünce ve eylemlerine destek oluyoruz. İnsanlar yaşamaya devam etmek için ayakta kalmaya çalışıyorlar, destek olabiliyorsak ne mutlu bize.
Ayrıca özellikle sosyal medyada, özel gereksinimli ailelerimizle oluşturduğumuz gruplarla, şehrimize gelen ve farklı şehirlerde olan ailelerin ihtiyaçlarını gidermek için çalışmalar yapıyoruz. Bu çalışmalar sayesinde birçok çocuğumuzu ve ailemizin yaşamlarını kolaylaştırmayı hedefliyoruz.
KAYNAK: https://www.agos.com.tr/tr/yazi/28408/otizmliler-icin-ozel-alan-ve-egitim-sart
Çocuklar Polis ile Korkutulmamalı
EtkinliklerŞişli İlçe Emniyet Müdürlüğü ve Özel Çocuklar Eğitim ve Dayanışma Derneği (ÖÇED) işbirliği ile düzenlenen otizm farkındalık semineri, Şişli Nazım Hikmet Kültür Merkezi’nde 150’ye yakın emniyet teşkilatı mensubunun katılımı ile gerçekleşti.
Polisin otizmli bireyler ile daha etkin iletişim kurabilmesini hedefleyen seminerde konuşan ÖÇED Başkanı Parin Yakupyan: “Otizm toplumumuzda yeterince tanınmadığı için pek çok sorun ile karşılaşıyoruz” dedi ve bu sorunları örnekleyerek devam etti. “Diyelim ki, otizmli çocuğumuzla marketteyiz. Çocuğumuz ona bir şey satın almamız için tutturdu. Bizden olumsuz yanıt alınca da kendini yere attı. Eğer bu davranış karşısında pes edip istediğini alırsak ‘ben ağlayıp kendimi yerlere atınca ailem istediğimi yapıyormuş’ diye düşünüyor. Bu yüzden ailelerimize kararlı davranmalarını tavsiye ediyoruz. Ancak bu sefer de çocuk çok ağladı diye onu susturmak için etraftakiler duruma müdahale ediyor. Özellikle ‘uslu durmazsan polis amca sana’ kızacak gibi sözler söylemeleri çok ağır sonuçlar doğuruyor” dedi.
Özellikle otizmli çocukların her duyduğuna kolayca inanabildiğini vurgulayan Yakupyan, bunun çok şiddetli korkulara yol açabileceğinin altını çizdi. Otizmli çocuklara polisin korku imgesi olarak değil, bir sorunla karşılaştıklarında yardım istemeyi düşünecekleri ilk görevliler olarak sunulması gerektiğini söyledi. Toplumu manevi güç olarak yanlarında görmek istediklerini belirten Yakupyan konuya hassasiyet ile ilgi gösteren Şişli İlçe Emniyet Müdürü Özay Kayhan’a da teşekkür ederek sözlerine şöyle devam etti:
“Çoğu zaman çocuklarımızın ve ailelerimizin toplumdan beklentisi maddi değil. Bizlere acıyan gözlerle bakılmasın, o bakışlarla yüreğimize ya da zihnimize hançer saplanmasın istiyoruz. Marketlerde ya da alışveriş merkezlerinde, çocuklarımız bir şey satın almamız için tutturduğunda onları paramız olmadığı için ağlatmıyoruz. Onlara ağlayarak her istediklerini elde edemeyeceklerini göstermek için mücadele ediyoruz,” dedi.
Algı Özel Eğitim Kurum Müdürü Cihan Bayar’ın ‘Otizmli Çocuklar ile İletişim’ sunumuyla devam eden seminerde, polis imgesi ile korkutulan otizmli çocukların verebileceği tepkiler ve onlara yaklaşım yöntemleri hakkında bilgiler verildi. Seminer sonrasında Şişli İlçe Emniyet Müdürü Özay Kayhan otizm farkındalığı için toplumun her kademesine görev düştüğünü belirterek, kendilerinin de mümkün olan her türlü desteği vermeye hazır olduklarını söyledi.
Sivil Toplum Buluşmaları
EtkinliklerSivil toplum ile işbirliğinin geliştirilmesi ve güçlendirilmesine yönelik Sivil Toplum Buluşmaları 4. kez gerçekleşti. Üyesi olduğumuz ODFED’i temsilen ÖÇED Başkanımız Parin Yakupyan’ın da katıldığı toplantıda Mevzuat, Sistem Güçlendirme ve Koordinasyon ana başlıkları ele alındı. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanı Derya Yanık’ın başkanlığını yaptığı buluşmada, Strateji Geliştirme Başkanı Hasan Basri Alagöz Sivil Toplum Kuruluşlarına İlişkin Sunumunu paylaştı. Bakan Yardımcısı Fatma Öncü, Bakan Danışmanı Elçin Tenteriz, Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürü Orhan Koç’un da katılım gösterdiği toplantı pek çok farklı STK temsilcisini buluşturması bakımından da önemliydi.
Dünya Engelliler Günü
Etkinlikler3 Aralık Dünya Engelliler Günü kapsamında, @yeniadaozelegitim in davetlisi olarak Diyarbakır’daydık.
ÖÇED Başkanı ve otizmli bir birey annesi Parin Yakupyan, Gen Koleji Konferans Salonu’nda yaptığı konuşmada kendi hayat hikayesini ve otizme dair deneyimlerini aktardı.
Mardin Devlet Hastanesi’nden etkinliğe katılan Çocuk ve Ergen Psikyatirsti Dr. Oğulcan Çıray da otizm, bilişsel yetersizlikler ve ilaç kullanımı ile bilgiler verdi. Aileler ile soru-cevap şeklinde etkileşimli geçen konferansta, Gen Koleji Rehber öğretmeni Arzu Gezer de özel eğitimin önemini ve gelişim sürecini anlattı.
Çocukların şiirleri ve şarkıları ile sahne aldıkları etkinlikte unutulmaz anlar yaşadık. Tüm akışın moderatörlüğünü yapan Şermin Hoca, ailelerin hem bilgilenmesini hem de hoşça vakit geçirmesini mümkün kılan süreci başarıyla yönetti.
Bu başarılı etkinliğin bir parçası olmamızı sağlayan, Ada Özel Eğitim Merkezi Eğitim Koordinatörü Abdullah Hoca, Kurum Müdürü Sedat Hoca, Mehmet Hoca ve Şermin Hoca’ya çok teşekkür ederiz.
Öğretmenler Günü Kutlu Olsun
EtkinliklerAlgı Özel Eğitim’deki öğretmenlerimiz ile öğretmenler günümüzü dışarıda gerçekleştirdiğimiz bir kahvaltıda kutladık. Çocuklarımızın üzerinde büyük emekleri olan öğretmenlerimize tekrar teşekkür ederiz.